FRAMDRIFTSPLAN AOS234: STUDENTER I LEDELSE 2018

Det tas forbehold om endringer i programmet.
Hovedbok: Jan Ketil Arnulf: Hva er ledelse. For annen litteratur se kolonne 3 under.
Sted for samlinger: Møterommet og Allrommet på Studentsamfunnet.
Lærere: Sigurd Rysstad (SR) og Per Ove Røkholt (POR)
Teamsammensetning 2018 (Her) .  Nærmere om arbeidet med prosjektoppgaven, se (Her)

 

Dag/Tid

Tema og ansvar

Skriftlig materiale

Supplerende lesning

INTRODUKSJON

 

Tirsdag 9/1 2018
Møterommet

AOS234 - Hva og hvordan

Utl. IO#1(Individuell oppgave nr. 1)

 

1800-1830

SR: Presentasjon av deltakere og kursets formål og oppbygging
(Her)

Deltakerliste 2017 (Her)

 

1830-1900

POR: Kursets faglige og pedagogiske hovedperspektiver (Her)

 

1900-2030

Teametablering

Teametablering (Her)

 

2030-2100

Presentasjon av teamene (SR)

 

 

 

 

 

 

Torsdag 11/1 2018
Møterommet

 

 

 

1800-1900

SR: Historisk perspektiv på NMBUs tilpasning (Her)

SR: Strategi og struktur (Her)
SR: NLHs vs. NMBUs fagstruktur
(Her)

 

SR: Undervisningen i jordskifte/eiendomsfag 1859-2015 (Her)

POR: Viktige epoker i NLH/UMBs historie (Her)

-Stray 2012: ’En unik nyskaping’ (Her)
-Hove: Fusjonsprosessen (Her).
-Collett (2014): Hvor hører veterinærene til (Her) 

1915-2015

G. Ladegaard: Ledelse av kunnskapsbedrifter.  Utfordringer, teorier og praktiske grep (Her)

Arnulf, kap. 1 (s.7-14)

Mintzberg: Lederens jobb, folklore og fakta (Her)

2030-2100

POR: Team og teamarbeid (introforelesning) (Her)

Sjøvold: Teamet (Her)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


I. RAMMEBETINGELSER OG UTFORDRINGER

 

Tirsd 16/1
Møterommet

Samfunnsutviklingen – konsekvenser

Utl. TO#1(Teamoppg. nr 1)

 

1800-1820

SR: Ledelse og styring i en kompleks og omskiftelig verden. NLH/NMBU som case
(Her)

Arnulf, kap. 2 s. 15-39

 

1820-1900

POR: Samfunnsutvikling og utfordringer i samfunns- og næringsliv (Her)

Friedman: The tide in the affairs of men   (Her)

Jacobsen/Thorsvik: Organisasjon og omgivelser (Her)

1915-2015

H. Røkholt: Perspektiver på kompetanse og læring i en kompleks og omskiftelig verden

(Her)

 

 

2030-2100

Marit Strand: Kompetanse for å møte morgendagens utfordringer. – Hva bør endres i høyere utdanning? (Her)

 

 

 

 

 

 

Torsdag 18/1
Møterommet

Perspektiver og analysemodeller

 

 

1800-1845

POR: Krav/støtte-modellen (Her)

 

 

1900-1945

POR: forts.

-Røkholt: Organisasjonsteori. K/S-modellen (Her)
-Røkholt: K/S-modellen (Her)

 

2000-2100

SR: New Public Management
(
Her)


-Christensen: Staten og reformenes forunderlige verden (Her)

-Lægreid 2012: Wicked problems (Her)

-Butenschøn 2012: Nede for telling (Her)
-Butenschøn 2012: Bivirkninger (Her)

-Magnussen 2013: Støres neste steg (Her)
-Om Kvalitetssikring private sykehus (Her)
-Colbjørnsen 2013: Myndighet og ansvar (Her)

-Diverse forfattere: Artikkelsamling om NPM (Her)

 

 

 

 

 

Tirsdag 23/1
Møterommet

Reformer og omstilling i UH-sektoren

 

1800-1900

SR: Reformer, omstilling og fusjoner i UH-sektoren
(Her)

 

-Rysstad/Aarset 2009: Instituttenes frihet (Her)
Det nye UH-kartet, 2016 (Her)


-Stjernøutvalget 2008:
Høyere
utdanning (kap. 3) (Her)

Utviklingstrekk (kap. 5) (Her)
Styring og ledelse (kap. 7) (Her)
-Helsvig (2011, utdrag): UiO og kvalitetsreformen: 1975-2011. Mot en ny samfunnskontrakt. (Her)

-Olsen 2012: Kvalitetssikring (DN)

-Leirvåg/Kjelsberg 2012: Feilslått økonomisk styring (Her)
-E24 (2014): NHO mener det er for mange studietilbud (Her)
-Bakken (2012): Kvalitetsreformen-frafall i studiene (Her)
-Lid (2014): Studieinnsats (Her)
-NIFU (2016): Vekst og kvalitet i mastergradsutdanning (Her)

1915-2000

SR: Relevans og kvalitet i utdanning i en omskiftelig verden. (Her)


Kvalitetsudvalget 2014:
-Fremtidens kompetencebehov (Her)
-Undervisning etc. som nøglen til kvalitet og relevans (Her)

-NMBUs faglige- og studiestrategiske tilpasning (Her).

-Barrie 2004: A research-based approach to generic graduate attributes policy (Her)
-NMBUs læringsfilosofi (Her)
-NMBU-nøkkel for læringsutbytte (
Her)

-NMBUs strategi 2014-2018 (Her)
-Læringssenteret (Her)

-Mari Sundli Tveit om studiekvalitet 2016 (Her)

-NIFU 2013: Gjennomstrømning og studiekvalitet ved UMB (Her)

2015-2100

POR: Ledelse og styring av kunnskapsbedrifter

-Problemstillinger for prosjektarbeidet i 2018 (Her)

Grund 2006: Kunnskapsorganisasjoner – hva er ledelses- og styringsutfordringene? (Her)

 

 

 

 

 

Torsdag 25/1
Møterommet

 Seminar: Relevans og kvalitet i høyere utdanning. Problemnotat 2017 (her)

Regjeringens studiekvalitetsmelding (Her)

NMBUs Studiekvalitetsrapport 2016 (Her)
Faglige forutsetninger og studieinnsats, se (her)

1800-1845

Stein Erik Lid, NOKUT: -Bedre og mer relevante utdanningsprogram. Hva bør gjøres? (Her)

 

Lid: FOU-basert profesjonsutdanning (Her)
-NOKUTs evalulering av UMB (Her)
-NOKUT-akkreditering av studier (Her)
-NOKUT 2012: Evaluering av Kvalitetsreformen (Her)
NOKUT: Studiebarometer. Student- og underviserundersøkelse (Her)

1900-1930

Solve Sæbø: «Flipping» er svaret, men hva var spørsmålet? Hva gjør (eller burde?) NMBU gjøre for å fremme kvalitet og relevans i utdanningsprogrammene?

Sæbø: Undervisning må tilpasses intelligens (Her)
Sæbø: Kari gruer seg til mattetimene … (Her)

1930-2000

Jonas Wettre Thorsen: NMBUs læringsfilosofi – fra teori til praksis (Her)

NMBUs læringsfilosofi (Her)

2015-2100

Paneldiskusjon – med spørsmål og innspill fra klassen

 

 

 

 

 

 


II. STRATEGIVALG, ORGANISASJONSSTRUKTUR OG –KULTUR

 

Onsdag 31/1
Møterommet

Ingen samling denne onsdagen, men husk innlevering IO#1

Innl. IO#1 i Canvas

 

 

 

 

 

Onsdag 7/2
Møterommet

Strategi

 

1800-1845

POR: Strategi - innledning (Her)

 

AOS237 foretaksstrategi. Hva er strategi, se figur (Her)

1900-2000

Presentasjon/diskusjon TO#1 (SR)

 

 

2015-2100

POR: Mintzbergs 5Ps. 

-Mintzberg: 5 P`s for strategy (Her)

 

 

 

Onsdag 14/2
Allrommet

Strategi, struktur og kultur

 

 

1800-1900

SR: Strategi og struktur. Profesjonsmodellen under press – strategier og konsekvenser. (Her)

 -Chandler: Strategi og struktur (Her)
-Mintzberg: Structure’s in 5’s (
Her)
     

 

 

-Lien/Jakobsen (2015):

Organisasjonsdesign (Her)

-Petersen: Transaction cost econ. (Her)

1915-2000

POR: Strategiprosessen: Strategi, struktur, kultur og prosesser (Her)


-Rasmussen, NTNU 2015: Ansvar uten makt (Her)

2015-2100

POR: Organisasjonskultur: Konsept og viktige strategiske styringselement (Her)

-Hatch:  Organizational culture (kap. 7 i Org.theori) (Her)

 

 

 

 

 

Onsdag 21/2
Møterommet

Strategi, kultur og ledelse

Utl. IO#2

 

1800-1845

POR: Makt (Her)

-Hatch: Beslutninger, makt og politikk i organisasjoner (kap. 9 i Org.teori) (Her)

-Eriksson-Zetterquist mfl. 2014: Makt og organisasjoner (Her)

 

1900-1945

POR: Forandringsmotstand, ledelse og makt. (Her)

POR: Om identitet (Her)

-Grønhaug: Hva er ledelse? (Her)

-J/T: Endringer i organisasjoner (Her)
-Kavanagh: Impact of leadership  (
Her)

-Mintzberg: Power and organizational Life Cycles (Her)

2000-2100

SR: Profesjon, fagmiljø og marked.
– Hva sikrer kvalitet og relevans i høyere utdanning (Her)

-SR, 2014: Finansiering og kvalitetssikring av sektorens institusjoner (Her)

-Eriksson-Zetterquist mfl (2014): Den modern organisasjonen. Byråkratiet (Her)

SR: - NPM i høyere utdanning. Markedsnormer vs. profesjonsnormer.
Rettigheter, insentiver, kvalitetssikring og dokumentasjon.
(
Her)

-Valsan&Sproule (08): The invisible hand and student evaluation (Her)
- Gneezy et al 2011: When and why incentives (don’t) work to motivate behavior (Her)

-Economist 2013: More for less. Om utdanningssystemer (Her)

{SR: NMBUs finansieringssystem
(2013) (Her)}
Universitetslovens
regler om studentorganer og studentrepresentasjon (Her)

 

 

 

 

Onsdag 28/2
Møterommet

Strategi, kultur og ledelse

 

1800-1845

SR: Alternative organisasjonsmodeller for NLH/UMB/NMBU– rasjonell tilpasning til endringer i omgivelsene? (Her)

 

1. UMB: Organiseringsutvalget 2002 (Her)
2. Prosjektoppgave om 3-nivåmodellen for NMBU, 2014 (Her)

3. Colbjørnsen mfl. 2016: Evaluering av 3-nivåmodellen   (Her)
-Colbjørnsen – presentasjon (Her)

1900-1945

POR: Strategi, kultur og ledelse. Struktur, kultur og prosesser.

- Empirisk illustrasjon: UMBs omlegging av organisasjons- og styringsstrukturen i 2002-2003

Harrison: The strategic management process (Her)

Organiseringsutvalget (2002) (Her)

2000-2100

POR: Hvordan gjennomføre prosjektarbeidet? Metoder og veiledning

-POR: Prosjektarbeid. Prinsippskisse av prosjektprosessen (Her)

-POR: Intervju som metode (Her)

-NTNUs Senter for faglig kommunikasjon: Hvordan strukturere teksten (Her)

-Søk & skriv: Oppbygging av en oppgaven (Her)
-

 

 

 

 

 



III. STYRET OG STYREARBEID

 

Onsdag 7/3
Allrommet

Prosjektoppgaven

 

 

1800-1845

POR: Styrets rolle, ansvar og myndighet i organisasjonen (Her)


-Røkholt: Styremanual (Her)
-Reve (1993): Styret – sandpåstrøer eller kontrollorgan (Her)

-Selvik: Den skjulte styreverden (Her)

-Styrearbeid: Artikkelsamling fra Ukeavisen Ledelse v/ Arild Søland (Her)
-Styrearbeid og skandaler (Her)
-Ørbeck Sørheim 2001: Bedre styrearbeid (Her)
-Huse 2005: Hva styrer faktisk gjør (Her)
-Fagerli/Carlenius 2005: CG i norske stiftelser !(Her)

-Norsk anbefaling for eierstyring og selskapsledelse (NUES) (Her)
-Sandnes: Corporate Governance (Her)

1900-2100

Gruppepresentasjoner: Underveisrapport I: Valg av tema. Problemstillinger med begrunnelser. Team-presentasjoner og kommentarer
{
Team og veiledning 2017 (Her)}

Maksimum 10 minutters presentasjon per team. {Rekkefølge: Team 1,2,3,4,5,6}
-
Problemstilling
-Problemspesifisering/kontekstmodell
-Undersøkelsesopplegg

-POR: Prosjektarbeid. Prinsippskisse av prosjektprosessen (Her)

-POR: Intervju som metode (Her)

Referanselitteratur: Om universitetsutdanning og samfunnsutvikling (Her)

 

 

 

 

 

 

 

 

Onsdag 14/3
Allrommet

Styrets rolle, ansvar og myndighet

Innl. IO#2 i Canvas.
Utl.
TO#2

 

1800-1900

Hanne Refsholt, TINE: Ledelse i utfordrende landskap (Her)

 

 

1915-1945

Lars Raaen mfl: Styremøtet – rollespill

 

-DN 2013: Professorer mot rektor på NHH og BI ! (Her)

2000-2100

POR: Styrets indre liv (Her)

 

POR: Styremøtet – praktiske råd (Her)

 

 

 

 

Tirsdag 20/3
Allrommet

Styreseminar

 

 

1700-1800

Psykologisk test  -UTFYLLING

 

 

1800-1840

E. Berg: Styremøtet – rammer og tips

 

1850-1930

Roger K. Abrahamsen: Formelle roller og praktiske tips. Styreleders rolle og ansvar (Her)

 

UiO 2016: Organisasjons- og beslutningsstruktur. Rapport fra arbeidsgruppe (Her)

1940-2010

Per-Fredrik Nordhov: Studentrepresentant i styrerommet (Her)

Frida Holand (2014) (Her)
(
2017: Her)

2020-2100

Dere spør – ”Oraklet” svarer (POR)
Diskusjon Teamoppgave#2

 

 

 

 

 

 


IV. LEDERTERORIER OG –EGENSKAPER

 

Onsdag 4/4
Møterommet

Ledelse

Utl. IO#3

1800-1900

Gro Ladegaard: Teoretisk perspektiv på lederatferd.

 

1915-2000

POR: Studenten som borger, kunde eller klient. NMBUs studentlivsstrategi (Her)

- Hirschman: Exit, voice and loyality (Her)
-POR: Hirschman: Voice –Exit – Loyality (Her)

-POR: Studentstrategi (Her)
-NMBU (2014): Visjon for studentlivet (Her)
-POR: Verdikjedekonseptet (Her)

-Paul (1992): Exit, voice and control (Her)

2015-2100


SR: Konseptet «Ledelse og styring» (Her)

-Sørhaug: Lederskap: Mellom ledelse og styring (Her)

-Arnulf (2012): Ledelse og styring. Kap. 2 i Hva er ledelse

-Røvik (2007): Fra ledelse til styring (Her)

 

 

 

 

Lørd 7/4
Møterommet

Lederseminar: Lederegenskaper 

-POR: Personlighet og –testing (Her)

1000-1045

POR: Perspektiver på ledelse, lederegenskaper og lederstil (Her)

-Busch (2012): Transformasjons- [og transaksjons]-ledelse (Her)
-Arnulf (2012): Teoretiske forklaringer på ledelse. Kap. 3 i Hva er ledelse

-POR_Lederdebatten-avisartikler (her del 1) og (her del 2).

1100-1200

Jan Ketil Arnulf: Ledelse og personlighet

-Glasø: Transformasjonsledelse (Her)
-Yukl (2002): A hierarchical taxonomy of leadership behavior (
Her)
-Judge (2002): Personality and leadership (
Her)

 

1200-1245

LUNCH

 

 

1245-1400

Jan Ketil Arnulf: Ledertest, ledelse og personlighet (Her)

-Sander: De Fem Store- femfaktormodellen for personlighet (Her)
-Hvem burde ikke være sjef? (forskning.no) (Her)

 

1400-1600

Åpent for individuelle samtaler om personlighetsprofil med Arnulf

 

 

 

 

 

 

 

Onsd 11/4
Møterommet

Prosjektoppgaven

 

1800-1845

Lars Atle Holm: Lederutfordringer ved universiteter og høgskoler (Her)

 

1900-1945

POR: Ledelse: Beslutninger og rasjonalitet (Her)

-Hetland (2008): Transformasjonsledelse – inspirasjon til endring (Her)

 

2000-2100

Gruppepresentasjoner: Prosjektoppgaven: Presentasjon av underveisrapport II: Problemstilling(er), teoritilfang og skisse til gjennomføring

 

 

 

Innl. IO#3 i Canvas

 

 

 

 

Lørd 14/4
Møterommet


Lederseminar: Lederegenskaper 

 

1000-1130

Teamorganisering
Hvordan har temaene fungert? (POR)

 

 

1130-1200

Presentasjon/diskusjon IO#3 (SR):
Tanker
om hvordan du fungerer (vil fungere) som leder, - dine styrker og svakheter (Her)

 

 

1200-1245

LUNCH

 

1245-1330

POR: Lederegenskaper og -atferd – oppsummering (Her)

-Arnulf (2012): Farlig ledelse. Kap. 4 i Hva er ledelse

 

1345-1430

Anett Kristensen: Min lederfilosofi – lederatferd (stil) og medarbeidermotivering (Her)

 

 

1445-1530

Hans Thorn Wittussen: Min lederfilosofi – lederatferd (stil) og medarbeidermotivering (Her)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


V. EVALUERING OG EKSAMEN

 

Mandag 11/6 kl. 09.00

Innlevering prosjektoppgave.
Sendes til sigury@nmbu.no

 

Torsdag 14/6
Møterommet

Eksamensseminar
Studentsamfunnet

Presentasjon, og evaluering av prosjektoppgavene. 

Opponent: Solve Sæbø
Sensor: Eystein Ystad

 

1500-1900

Program (2018)
1500-1510: Orientering og presentasjoner
1510-1540: Sleggene
1540-1610: SNU
1610-1630: Pause
1630-1700: Elkjøp
1700-1730: HERstory
1
730-1750: Pause
1750-1820: Stigespillerne
1820-1850: Røkla



Opplegget i 2018:
Det
er avsatt ca. 30 minutter for hver gruppe.
 -Hvert team får maksimum 10 minutter til å presentere

konklusjoner og anbefalinger.
-
Det er avsatt 10-15 minutter til kommentarer fra prorektor,

inkludert spørsmål og svar.
-Sensor gis 5 minutter til avsluttende  kommentarer. 

 

1900- ?

Avsluttende festlig samvær

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

)
Emneansvar
: Sigurd Rysstad, HH-NMBU (SR).
Medvirkende lærer: Per Ove Røkholt, HH-NMBU (POR)
Ekstern sensor: Eystein Ystad, NIBIO


**Alle samlinger foregår i Møterommet på Studentsamfunnet dersom ikke annet er oppgitt i programmet.

 
Obligatorisk innlevering av tre obligatoriske, individuelle, korte rapporter (inntil 2 sider) på bestemte datoer underveis i kurset (IO #1, IO #2 og IO#3) .
Det vil bli gitt tilbakemelding, men rapportene evalueres stått/ikke stått. 
Det blir også delt ut to teamoppgaver (TO#1, TO#2 og TO#3).  Løsningen på disse oppgavene skal presenteres i plenum. 
Det er obligatorisk frammøte på samlingene, men det kan gis fritak på enkeltsamlinger.
Minimumsdeltakelse er lørdagssamlingene og 11 av 13 kveldssamlinger, dersom ikke annet er avtalt med den enkelte deltaker før kursstart. 

Evaluering og karaktersetting baseres på et større prosjektarbeid (teamrapport) samt to underveisrapporter.  Underveisrapporter og den endelige

teamrapporten innleveres per mail i henhold til frist (se programmet ovenfor)

Muntlig eksamen i juni: Teamet presenterer rapporten i plenum.

GJESTEFORELESER:

Jan Ketil Arnulf, professor BI

***EKSTERNE INNLEDERE:    
Hanne Refsholt, adm. dir. Tine
Marit Knutsdatter Strand, stortingsrepresentant (utdanningskomiteen)

Anett Kristensen, konserndirektør finans, Manpower
Hans Thorn Wittussen, konserndirektør, Råvare & medlem, Nortura
Hans Petter Røkholt, strategisk rådgiver, Conexus
Stein Erik Lid, rådgiver, NOKUT

***INTERNE INNLEDERE:
Solve Sæbø, prorektor NMBU
Gro Ladegaard, dekan NMBU

Jonas Wettre Thorsen, studenttingsleder
Einride Berg, daglig leder SiÅs

Lars Atle Holm, adm dir, NMBU
Roger Abrahamsen, tidligere rektor NLH
Lars Raaen mfl, tidligere student NMBU