FRAMDRIFTSPLAN AOS234:
STUDENTER I LEDELSE 2018
Det tas forbehold om endringer i programmet.
Hovedbok: Jan Ketil Arnulf: Hva er ledelse. For
annen litteratur se kolonne 3 under.
Sted for samlinger: Møterommet og Allrommet på Studentsamfunnet.
Lærere: Sigurd Rysstad (SR) og Per Ove Røkholt (POR)
Teamsammensetning 2018 (Her) . Nærmere om
arbeidet med prosjektoppgaven, se (Her)
Dag/Tid |
Tema og ansvar |
Skriftlig
materiale |
Supplerende
lesning |
INTRODUKSJON |
|
||
Tirsdag 9/1 2018 |
AOS234 - Hva og
hvordan |
Utl. IO#1(Individuell oppgave nr. 1) |
|
1800-1830 |
SR: Presentasjon av deltakere og kursets formål og oppbygging |
Deltakerliste 2017 (Her) |
|
1830-1900 |
POR: Kursets faglige og pedagogiske hovedperspektiver (Her) |
|
|
1900-2030 |
Teametablering |
Teametablering (Her) |
|
2030-2100 |
Presentasjon av teamene (SR) |
|
|
|
|
|
|
Torsdag 11/1 2018 |
|
|
|
1800-1900 |
SR: Historisk perspektiv på NMBUs tilpasning (Her) |
SR: Strategi og struktur (Her) |
SR: Undervisningen i jordskifte/eiendomsfag 1859-2015 (Her) POR: Viktige epoker i NLH/UMBs historie (Her) -Stray
2012: ’En unik nyskaping’ (Her) |
1915-2015 |
G. Ladegaard: Ledelse av
kunnskapsbedrifter. Utfordringer, teorier og praktiske grep (Her) |
Arnulf, kap. 1 (s.7-14) |
Mintzberg:
Lederens jobb, folklore og fakta (Her) |
2030-2100 |
POR: Team og teamarbeid (introforelesning) (Her) |
Sjøvold: Teamet (Her) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Tirsd 16/1 |
Samfunnsutviklingen
– konsekvenser |
Utl. TO#1(Teamoppg. nr 1) |
|
1800-1820 |
SR: Ledelse og styring i en kompleks og omskiftelig
verden. NLH/NMBU som case |
Arnulf, kap. 2 s. 15-39 |
|
1820-1900 |
POR: Samfunnsutvikling og utfordringer i samfunns- og næringsliv (Her) |
Friedman:
The tide in the affairs of men (Her) |
Jacobsen/Thorsvik: Organisasjon
og omgivelser (Her) |
1915-2015 |
H. Røkholt: Perspektiver på kompetanse og læring i en kompleks og omskiftelig verden (Her) |
|
|
2030-2100 |
Marit Strand: Kompetanse for å møte morgendagens utfordringer. – Hva bør endres i høyere utdanning? (Her) |
|
|
|
|
|
|
Torsdag 18/1 |
Perspektiver og analysemodeller |
|
|
1800-1845 |
POR:
Krav/støtte-modellen (Her) |
|
|
1900-1945 |
POR:
forts. |
-Røkholt:
Organisasjonsteori. K/S-modellen (Her) |
|
2000-2100 |
SR: New
Public Management |
|
-Lægreid 2012: Wicked problems (Her) -Butenschøn 2012: Nede for telling (Her) -Magnussen 2013: Støres neste steg (Her) -Diverse forfattere: Artikkelsamling om NPM (Her) |
|
|
|
|
Tirsdag 23/1 |
Reformer og
omstilling i UH-sektoren |
|
|
1800-1900 |
SR: Reformer, omstilling og fusjoner i UH-sektoren |
-Rysstad/Aarset 2009: Instituttenes frihet (Her) |
-Stjernøutvalget 2008: Utviklingstrekk
(kap. 5) (Her) -Olsen 2012: Kvalitetssikring (DN) -Leirvåg/Kjelsberg 2012: Feilslått økonomisk styring (Her) |
1915-2000 |
SR: Relevans og kvalitet i utdanning i en omskiftelig
verden. (Her) |
Kvalitetsudvalget 2014: |
-Barrie 2004: A research-based approach to generic
graduate attributes policy (Her) -NMBUs strategi 2014-2018 (Her) -Mari
Sundli Tveit om studiekvalitet 2016 (Her) -NIFU
2013: Gjennomstrømning og studiekvalitet ved UMB (Her) |
2015-2100 |
POR: Ledelse og styring av kunnskapsbedrifter -Problemstillinger for prosjektarbeidet i 2018 (Her) |
Grund 2006: Kunnskapsorganisasjoner – hva er ledelses- og styringsutfordringene? (Her) |
|
|
|
|
|
Torsdag 25/1 |
Seminar: Relevans og kvalitet i høyere utdanning. Problemnotat 2017 (her) |
Regjeringens studiekvalitetsmelding (Her) NMBUs Studiekvalitetsrapport
2016 (Her) |
|
1800-1845 |
Stein Erik Lid, NOKUT: -Bedre og mer relevante utdanningsprogram. Hva bør gjøres? (Her) |
|
Lid: FOU-basert profesjonsutdanning (Her) |
1900-1930 |
Solve Sæbø: «Flipping»
er svaret, men hva var spørsmålet? Hva gjør (eller burde?) NMBU gjøre for å
fremme kvalitet og relevans i utdanningsprogrammene? |
Sæbø: Undervisning må tilpasses intelligens (Her) |
|
1930-2000 |
Jonas Wettre Thorsen: NMBUs læringsfilosofi – fra teori til praksis (Her) |
NMBUs læringsfilosofi (Her) |
|
2015-2100 |
Paneldiskusjon – med spørsmål og innspill fra klassen |
|
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Onsdag 31/1 |
Ingen samling denne
onsdagen, men husk innlevering IO#1 |
Innl. IO#1 i Canvas |
|
|
|
|
|
Onsdag 7/2 |
Strategi |
|
|
1800-1845 |
POR: Strategi - innledning (Her) |
|
AOS237 foretaksstrategi. Hva er strategi, se figur (Her) |
1900-2000 |
Presentasjon/diskusjon
TO#1 (SR) |
|
|
2015-2100 |
POR: Mintzbergs 5Ps. |
-Mintzberg: 5 P`s for strategy (Her) |
|
|
|
||
Onsdag 14/2 |
Strategi, struktur og kultur |
|
|
1800-1900 |
SR: Strategi og struktur. Profesjonsmodellen under press –
strategier og konsekvenser. (Her) |
-Chandler: Strategi og struktur (Her) |
-Lien/Jakobsen (2015): Organisasjonsdesign (Her) -Petersen: Transaction cost econ. (Her) |
1915-2000 |
POR: Strategiprosessen: Strategi, struktur, kultur og prosesser (Her) |
|
|
2015-2100 |
POR: Organisasjonskultur: Konsept og viktige strategiske styringselement (Her) |
-Hatch: Organizational culture (kap. 7 i Org.theori) (Her) |
|
|
|
|
|
Onsdag 21/2 |
Strategi, kultur og ledelse |
Utl. IO#2 |
|
1800-1845 |
POR: Makt (Her) |
-Hatch:
Beslutninger, makt og politikk i organisasjoner (kap. 9 i Org.teori)
(Her) -Eriksson-Zetterquist mfl. 2014: Makt og organisasjoner
(Her) |
|
1900-1945 |
POR: Forandringsmotstand, ledelse og makt. (Her) POR: Om
identitet (Her) |
-J/T: Endringer i organisasjoner (Her) -Mintzberg: Power and organizational Life Cycles (Her) |
|
2000-2100 |
SR: Profesjon, fagmiljø og marked. |
-SR, 2014: Finansiering og kvalitetssikring av sektorens
institusjoner (Her) -Eriksson-Zetterquist mfl (2014): Den modern organisasjonen. Byråkratiet (Her) |
SR: - NPM i høyere utdanning. Markedsnormer vs.
profesjonsnormer. -Valsan&Sproule (08): The
invisible hand and student evaluation (Her) -Economist 2013: More for less. Om utdanningssystemer (Her) {SR: NMBUs finansieringssystem |
|
|
|
|
Onsdag 28/2 |
Strategi,
kultur og ledelse |
|
|
1800-1845 |
SR:
Alternative organisasjonsmodeller for NLH/UMB/NMBU– rasjonell tilpasning til endringer i omgivelsene? (Her) |
|
1. UMB: Organiseringsutvalget 2002 (Her) 3. Colbjørnsen mfl. 2016: Evaluering av 3-nivåmodellen (Her) |
1900-1945 |
POR:
Strategi, kultur og ledelse. Struktur, kultur og
prosesser. -
Empirisk illustrasjon: UMBs omlegging av
organisasjons- og styringsstrukturen i 2002-2003 |
Harrison:
The strategic management process (Her) |
Organiseringsutvalget (2002) (Her) |
2000-2100 |
POR: Hvordan
gjennomføre prosjektarbeidet? Metoder og veiledning |
-POR: Prosjektarbeid. Prinsippskisse av
prosjektprosessen
(Her) |
-POR: Intervju som
metode (Her) -Søk & skriv:
Oppbygging av en oppgaven (Her) |
|
|
|
|
III. STYRET
OG STYREARBEID |
|
||
Onsdag 7/3 |
Prosjektoppgaven |
|
|
1800-1845 |
POR: Styrets rolle, ansvar og myndighet i organisasjonen (Her) |
-Røkholt: Styremanual (Her) -Selvik: Den skjulte styreverden (Her) |
-Styrearbeid: Artikkelsamling fra Ukeavisen Ledelse v/
Arild Søland (Her) -Norsk anbefaling for eierstyring og selskapsledelse
(NUES) (Her)
|
1900-2100 |
Gruppepresentasjoner: Underveisrapport
I: Valg av tema. Problemstillinger med begrunnelser. Team-presentasjoner
og kommentarer |
-POR:
Prosjektarbeid. Prinsippskisse av prosjektprosessen (Her) |
-POR: Intervju som metode (Her) Referanselitteratur:
Om universitetsutdanning og samfunnsutvikling (Her) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Onsdag 14/3 |
Styrets rolle,
ansvar og myndighet |
Innl. IO#2 i Canvas. |
|
1800-1900 |
Hanne Refsholt, TINE: Ledelse i utfordrende landskap (Her) |
|
|
1915-1945 |
Lars Raaen mfl: Styremøtet – rollespill |
|
-DN 2013: Professorer mot rektor på NHH og BI ! (Her) |
2000-2100 |
POR: Styrets indre liv (Her) |
|
POR: Styremøtet – praktiske råd (Her) |
|
|
|
|
Tirsdag 20/3 |
Styreseminar |
|
|
1700-1800 |
Psykologisk test -UTFYLLING |
|
|
1800-1840 |
E. Berg: Styremøtet – rammer og tips |
|
|
1850-1930 |
Roger K. Abrahamsen: Formelle roller og praktiske tips. Styreleders rolle og ansvar (Her) |
|
UiO 2016: Organisasjons- og beslutningsstruktur. Rapport
fra arbeidsgruppe (Her) |
1940-2010 |
Per-Fredrik Nordhov: Studentrepresentant i styrerommet (Her) |
||
2020-2100 |
Dere
spør – ”Oraklet” svarer (POR) |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Onsdag 4/4 |
Ledelse |
Utl. IO#3 |
|
1800-1900 |
Gro Ladegaard:
Teoretisk perspektiv på lederatferd. |
|
|
1915-2000 |
POR:
Studenten som borger, kunde eller klient. NMBUs
studentlivsstrategi (Her) |
- Hirschman:
Exit, voice and loyality (Her) |
-POR: Studentstrategi (Her) -Paul (1992): Exit, voice and control (Her) |
2015-2100 |
|
-Sørhaug: Lederskap: Mellom ledelse og styring (Her) -Arnulf (2012): Ledelse og styring. Kap.
2 i Hva er ledelse |
-Røvik (2007): Fra ledelse til styring (Her) |
|
|
|
|
Lørd 7/4 |
Lederseminar:
Lederegenskaper |
-POR: Personlighet og –testing (Her) |
|
1000-1045 |
POR: Perspektiver på ledelse, lederegenskaper og lederstil (Her) |
-Busch (2012): Transformasjons- [og transaksjons]-ledelse
(Her) |
|
1100-1200 |
Jan Ketil
Arnulf: Ledelse og personlighet |
-Glasø: Transformasjonsledelse (Her) |
|
1200-1245 |
|
|
|
1245-1400 |
Jan Ketil Arnulf: Ledertest, ledelse og personlighet (Her) |
-Sander:
De Fem Store- femfaktormodellen for personlighet (Her) |
|
1400-1600 |
Åpent for individuelle samtaler om
personlighetsprofil med Arnulf |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Onsd 11/4 |
Prosjektoppgaven |
|
|
1800-1845 |
Lars
Atle Holm: Lederutfordringer ved universiteter og høgskoler (Her) |
|
|
1900-1945 |
POR: Ledelse: Beslutninger og rasjonalitet (Her) |
-Hetland (2008):
Transformasjonsledelse – inspirasjon til endring (Her) |
|
2000-2100 |
Gruppepresentasjoner:
Prosjektoppgaven: Presentasjon av underveisrapport II: Problemstilling(er), teoritilfang
og skisse til gjennomføring |
|
|
|
Innl. IO#3 i Canvas |
|
|
|
|
|
|
Lørd 14/4 |
|
|
|
1000-1130 |
Teamorganisering |
|
|
1130-1200 |
Presentasjon/diskusjon
IO#3 (SR): |
|
|
LUNCH |
|
||
1245-1330 |
POR: Lederegenskaper og -atferd – oppsummering (Her) |
-Arnulf (2012): Farlig ledelse. Kap.
4 i Hva er ledelse |
|
1345-1430 |
Anett Kristensen: Min
lederfilosofi – lederatferd (stil) og medarbeidermotivering (Her) |
|
|
1445-1530 |
Hans Thorn
Wittussen: Min lederfilosofi – lederatferd (stil) og
medarbeidermotivering (Her) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Mandag 11/6 kl. 09.00 |
Innlevering
prosjektoppgave. |
|
|
Torsdag 14/6 |
Eksamensseminar |
Presentasjon, og evaluering av prosjektoppgavene. |
|
1500-1900 |
Program (2018)
|
Opplegget i 2018: |
|
1900- ? |
Avsluttende festlig samvær |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
)
Emneansvar: Sigurd Rysstad, HH-NMBU (SR).
Medvirkende lærer: Per Ove Røkholt,
HH-NMBU (POR)
Ekstern sensor: Eystein Ystad,
NIBIO
Evaluering og
karaktersetting baseres på et større prosjektarbeid (teamrapport) samt to
underveisrapporter. Underveisrapporter
og den endelige
teamrapporten innleveres per mail i henhold til frist (se
programmet ovenfor)
Muntlig
eksamen i juni: Teamet presenterer rapporten i plenum.
GJESTEFORELESER:
Jan Ketil Arnulf, professor BI ***EKSTERNE INNLEDERE:
|
***INTERNE
INNLEDERE: Jonas Wettre Thorsen, studenttingsleder Lars Atle Holm, adm dir, NMBU |