FRAMDRIFTSPLAN AOS234: STUDENTER I LEDELSE 2013
Foreløpig program

 

Dag/Tid

Tema og ansvar

Skriftlig materiale

INTRODUKSJON

Tirsd 8/1

AOS234 - Hva og hvordan

Utl. TO#1

1800-1830

SR: Kursets formål og oppbygging

Se Kursoversikt

1830-1900

POR: Kursets faglige hovedperspektiver

 

1915-1945

Teametablering og –bygging (SR)

Teametablering og Deltakerliste

1945-2100

POR: Team og teamarbeid

Sjøvold: Teamet


I: RAMMEBETINGELSER OG STRATEGISK OMSTILLING

Torsd 10/1

Rammebetingelser

Utl. IO#1

1800-1945

POR: Samfunnsmessige endringer

Friedman: The tide in the affairs of men  

2000-2100

SR: New Public Management

Christensen: Staten og reformenes forunderlige verden .

Tirsd 15/1

NPM i UH-sektoren

1800-1900

Geir Isaksen: NPM – en illustrasjon

 

1915-2000

SR: Reformer i UH-sektoren

Forelesning pdf-fil (2012)

 

Rysstad/Aarset 2009: Instituttenes frihet (KK)
Stray 2012: ’En unik nyskaping’

2015-2100

SR: NMBUs finansierings og styringssystem

Torsd 17/1

Strategi

 

1800-1845

Presentasjon/diskusjon TO#1 (SR)

 

1900-1945

POR: Strategifenomenet

Mintzberg: 5 P`s for strategy

2000-2100

POR: Krav/støtte & Verdikjedeperspektiv

Røkholt: Organisasjonsteori

 

 


II: STRATEGIVALG, ORGANISASJONSSTRUKTUR OG –KULTUR

Tirsd 22/1

Alternative organisasjonsformer

 

1800-1845

SR: Eierskap og organisasjonsform

Hansmann: Ownership and organizational form

1900-1945

POR: Fem organisasjonsstrukturer

Mintzberg: Structure’s in 5’s

2000-2030

Knut Hove: Det profesjonsstyrte universitet

 

2030-2100

Klassediskusjon

 

Torsd 24/1

Organisasjonsstruktur og strategi

 

1800-1845

SR: Organisasjonsstruktur og modeller

Forelesning pdf-fil
Chandler: Strategi og struktur

1900-1945

POR: Strategiprosesser og modeller

Harrison: The strategic management process

2000-2030

Rektor Hoen: NMBUs strategiske utfordringer

Problemstillinger og opplegg

2030-2100

Klassediskusjon (SR)

 

Onsd 6/2

Strategitema: UMB og Studentvelferd

Innl. IO#1-Classfronter

1800-1830

POR: Studentvelferd & -liv v/ UMB

Problemstillinger og opplegg

1830-1850

Prorektor utdanning Mari Sundli Tveit

 

1900-1920

Student NN, SiÅs

 

1920-1940

Studiedirektør Ole-Jørgen Torp

 

1940-2000

Student NN, studentstyret

 

2015-2100

Panel/Klassediskusjon (POR)

 

Onsd 13/2

Styrings- og ledelsesmodeller

Utl. IO#2  & TO#2

1800-1845

POR: UMBs styrings- og ledelsesmodell

Organiseringsutvalget 2002
{Problemstillinger og opplegg }}

1900-2100

POR: Strategimplementering

J/T: Endringer i organisasjoner
Kavanagh: Impact of leadership
 

 

Onsd 20/2


Seminar:  Styring og finansiering av NMBUs enheter


Dette er også tema for årets prosjektoppgave.



Notat om Prosjektoppgaven

 


III: STYRET OG STYREARBEID

Onsd 27/2

Styrets rolle, ansvar og myndighet

Innl. IO#2 – Classfronter

1800-1845

Presentasjon/diskusjon TO#2 (POR)

 

1900-2100!!!!

SR: Corporate Governance i UH-sektoren

Sandnes: Corporate Governance

Onsdag 6/3

Forts. Styrets rolle, ansvar og myndighet

 

1800-1945

POR: Styrets rolle, ansvar og myndighet

Røkholt: Styremanual

2000-2030

SR: Problemstillinger for prosjektarbeid

 

2030-2100

POR: Metode i prosjektarbeidet

 

Lørd 9/3

Styreseminar

 

1000-1045

POR: Styrets indre liv

1100-1145

NN: Styremøtet – rollespill (POR)

 

1145- 1230

LUNCH

1230-1300

NN: Styremøtet – rammer og tips

 

1300-1330

NN:  Erfaringer fra styrerommet

 

1345-1415

NN: Erfaringer med studenter i styret

 

1430-1545

Dere spør – ”Oraklet” svarer (POR)

 

1545-1600

POR: Orientering om ledertest

 


IV: LEDERTERORIER OG -EGENSKAPER

Ikke fastsatt

Psykologisk test (frivillig) v/ Jan K. Arnulf

 

 

Onsd 3/4

 

Ledelse

 

1800-1845

Dine erfaringer som leder/medarbeider (SR)

 

1900-1945

POR: Forandringsmotstand og ledelse

Grønhaug: Hva er ledelse?

 

20.00-21.00

POR: Lederen og perspektiver på ledelse

 

Lørd 6/4

 

Lederegenskaper 

 

Utl. IO#3 & TO#3

1000-1045

POR: Organisasjonskultur og ledelse

1100-1145

Jan K. Arnulf: Ledelse, adminstrasjon og styring

Sørhaug: Lederskap: Mellom ledelse og styring

1200-1300

Jan K. Arnulf: Ledertesten – resultater etc.

1300-1330

LUNCH

1300-1600

Jan K. Arnulf Ledertesting mm

 

Onsd 24/4

 

Lederen og ledelse

1800-1845

Presentasjon og diskusjon TO#3 (POR)

 

1900-1945

POR: Lederen og ledelse

 

2000-2100

POR: Teamarbeid og teamorganisering

 

Lørd 27/4

Lederseminar

Innl. IO#3 – Classfronter

1000-1045

Presentasjon/diskusjon IO#3 (SR)

 

1100-1145

NN: Etiske normer, samfunns-ansvar og omdømme & Lederutfordringer i flerkulturelle (internasjonale) selskaper

1145-1230

LUNCH

 

1230-1315

NN: Medarbeidermotiver og kulturbygging

1330-1415

NN: Fagekspert eller leder med personalansvar & Kvinner og lederkarriere

 

1430-1600

Dere spør, ”Oraklet” svarer. Paneldebatt (POR)

 


 

 

EVALUERING

 

Ikke fastsatt
(ca 30/5)

Innlevering

Innlevering prosjektoppgave (HH-UMB)

Ikke fastsatt
(ca 6/6)

Eksamensseminar

Program for eksamensavvikling

1700-2000

Presentasjon, og evaluering av prosjektoppgavene. 

Opponent: Prorektor Mari Sundli Tveit. Sensor: Prof. Abraham Hallenstvedt

2000- ?

Avsluttende festlig samvær

 

 

 

Emneansvar: Sigurd Rysstad, HH-UMB  (SR).
Medvirkende lærer: Per Ove Røkholt, HH-UMB (POR)
Ekstern sensor: Professor Abraham Hallenstvedt

 
Møterom: All undervisning foregår i Møterommet på Studentsamfunnet.
 
Obligatorisk innlevering av tre obligatoriske, individuelle, korte rapporter (2-3 sider) på bestemte datoer underveis i kurset (IO #1, IO #2 og IO#3) . Det vil bli gitt tilbakemelding, men rapportene teller ikke med i karakteren.  Det blir også delt ut tre teamoppgaver (TO#1, TO#2 og TO#3).  Løsningen på disse oppgavene skal presenteres i plenum.

Det er obligatorisk frammøte på samlingene.  Det kan gis fritak på enkeltsamlinger, men

minimumsdeltakelse er 2 av de 3 lørdagssamlingene og 12 av de 14 kveldssamlingene. 

Evaluering og karaktersetting baseres på et større prosjektarbeid (teamrapport).

Teamrapporten innleveres i dertil etablert mappe på Classfronter (frist oppgis senere).

Muntlig eksamen ca 6. juni. Teamet presenterer rapporten i plenum.