FRAMDRIFTSPLAN AOS234: STUDENTER I LEDELSE 2013
Foreløpig program
Dag/Tid |
Tema og ansvar |
Skriftlig
materiale |
INTRODUKSJON |
||
Tirsd 8/1 |
AOS234
- Hva og hvordan |
|
1800-1830 |
SR: Kursets formål og oppbygging |
Se Kursoversikt |
1830-1900 |
POR: Kursets faglige hovedperspektiver |
|
1915-1945 |
Teametablering og –bygging (SR) |
|
1945-2100 |
POR: Team og teamarbeid |
Sjøvold: Teamet |
|
||
Torsd 10/1 |
Rammebetingelser |
|
1800-1945 |
POR: Samfunnsmessige endringer |
Friedman: The tide in the affairs of men |
2000-2100 |
SR: New Public
Management |
Christensen:
Staten og reformenes
forunderlige verden . |
Tirsd 15/1 |
NPM
i UH-sektoren |
|
1800-1900 |
Geir Isaksen: NPM – en illustrasjon |
|
1915-2000 |
SR: Reformer i UH-sektoren |
Forelesning pdf-fil (2012) Rysstad/Aarset 2009: Instituttenes
frihet (KK) |
2015-2100 |
SR: NMBUs finansierings og styringssystem |
|
Torsd 17/1 |
Strategi |
|
1800-1845 |
Presentasjon/diskusjon TO#1 (SR) |
|
1900-1945 |
POR: Strategifenomenet |
Mintzberg: 5 P`s for strategy |
2000-2100 |
POR: Krav/støtte & Verdikjedeperspektiv |
Røkholt: Organisasjonsteori |
|
||
Tirsd 22/1 |
Alternative
organisasjonsformer |
|
1800-1845 |
SR: Eierskap og organisasjonsform |
Hansmann: Ownership
and organizational form |
1900-1945 |
POR: Fem
organisasjonsstrukturer |
Mintzberg: Structure’s in 5’s |
2000-2030 |
Knut Hove: Det
profesjonsstyrte universitet |
|
2030-2100 |
Klassediskusjon |
|
Torsd 24/1 |
Organisasjonsstruktur
og strategi |
|
1800-1845 |
SR: Organisasjonsstruktur og modeller |
Forelesning pdf-fil |
1900-1945 |
POR: Strategiprosesser og modeller |
Harrison: The strategic management process |
2000-2030 |
Rektor Hoen: NMBUs strategiske utfordringer |
|
2030-2100 |
Klassediskusjon
(SR) |
|
Onsd 6/2 |
Strategitema:
UMB og Studentvelferd |
Innl. IO#1-Classfronter |
1800-1830 |
POR: Studentvelferd & -liv v/ UMB |
|
1830-1850 |
Prorektor
utdanning Mari Sundli Tveit |
|
1900-1920 |
Student NN, SiÅs |
|
1920-1940 |
Studiedirektør Ole-Jørgen Torp |
|
1940-2000 |
Student NN, studentstyret |
|
2015-2100 |
Panel/Klassediskusjon (POR) |
|
Onsd 13/2 |
Styrings-
og ledelsesmodeller |
|
1800-1845 |
POR: UMBs styrings- og ledelsesmodell |
|
1900-2100 |
POR: Strategimplementering |
J/T: Endringer
i organisasjoner |
Onsd 20/2 |
Seminar: Styring og finansiering av NMBUs enheter
|
Notat om Prosjektoppgaven |
|
||
Onsd 27/2 |
Styrets
rolle, ansvar og myndighet |
Innl. IO#2 – Classfronter |
1800-1845 |
Presentasjon/diskusjon
TO#2 (POR) |
|
1900-2100!!!! |
SR: Corporate
Governance i UH-sektoren |
Sandnes: Corporate Governance |
Onsdag 6/3 |
Forts. Styrets rolle, ansvar og myndighet |
|
1800-1945 |
POR: Styrets rolle, ansvar og myndighet |
Røkholt: Styremanual |
2000-2030 |
SR: Problemstillinger for prosjektarbeid |
|
2030-2100 |
POR: Metode i prosjektarbeidet
|
|
Lørd 9/3 |
Styreseminar |
|
1000-1045 |
POR: Styrets indre liv |
|
1100-1145 |
NN:
Styremøtet – rollespill (POR) |
|
1145- 1230 |
LUNCH |
|
1230-1300 |
NN:
Styremøtet – rammer og tips |
|
1300-1330 |
NN: Erfaringer fra styrerommet |
|
1345-1415 |
NN:
Erfaringer med studenter i styret |
|
1430-1545 |
Dere
spør – ”Oraklet” svarer (POR) |
|
1545-1600 |
POR: Orientering om ledertest |
|
|
||
Ikke
fastsatt |
Psykologisk
test (frivillig) v/ Jan K. Arnulf |
|
Onsd 3/4 |
Ledelse |
|
1800-1845 |
Dine erfaringer som leder/medarbeider (SR) |
|
1900-1945 |
POR: Forandringsmotstand og ledelse |
Grønhaug: Hva er ledelse? |
|
||
20.00-21.00 |
POR: Lederen og perspektiver på ledelse |
|
Lørd 6/4 |
Lederegenskaper |
|
1000-1045 |
POR: Organisasjonskultur og ledelse |
|
1100-1145 |
Jan K. Arnulf: Ledelse, adminstrasjon og styring |
Sørhaug: Lederskap: Mellom ledelse og styring |
1200-1300 |
Jan K. Arnulf: Ledertesten – resultater etc. |
|
1300-1330 |
LUNCH |
|
1300-1600 |
Jan K. Arnulf Ledertesting mm |
|
Onsd 24/4 |
Lederen
og ledelse |
|
1800-1845 |
Presentasjon
og diskusjon TO#3 (POR) |
|
1900-1945 |
POR: Lederen og ledelse |
|
2000-2100 |
POR: Teamarbeid og teamorganisering |
|
Lørd 27/4 |
Lederseminar
|
Innl. IO#3 – Classfronter |
1000-1045 |
Presentasjon/diskusjon
IO#3 (SR) |
|
1100-1145 |
NN:
Etiske normer, samfunns-ansvar og omdømme & Lederutfordringer i
flerkulturelle (internasjonale) selskaper |
|
1145-1230 |
LUNCH |
|
1230-1315 |
NN: Medarbeidermotiver
og kulturbygging |
|
1330-1415 |
NN:
Fagekspert eller leder med personalansvar & Kvinner og lederkarriere |
|
1430-1600 |
Dere spør, ”Oraklet” svarer. Paneldebatt (POR) |
|
EVALUERING |
|
|
Ikke
fastsatt |
Innlevering |
Innlevering prosjektoppgave (HH-UMB) |
Ikke
fastsatt |
Eksamensseminar |
|
1700-2000 |
Presentasjon, og evaluering av prosjektoppgavene. Opponent: Prorektor Mari Sundli Tveit. Sensor: Prof. Abraham Hallenstvedt |
|
2000- ? |
Avsluttende festlig samvær |
|
|
||
|
Emneansvar: Sigurd Rysstad, HH-UMB (SR).
Medvirkende lærer: Per Ove Røkholt,
HH-UMB (POR)
Ekstern sensor: Professor Abraham Hallenstvedt
Det er obligatorisk frammøte på
samlingene. Det kan gis fritak på enkeltsamlinger, men
minimumsdeltakelse
er 2 av de 3 lørdagssamlingene og 12 av de 14 kveldssamlingene.
Evaluering
og karaktersetting baseres på et større prosjektarbeid (teamrapport).
Teamrapporten
innleveres i dertil etablert mappe på Classfronter (frist
oppgis senere).
Muntlig
eksamen ca 6. juni. Teamet presenterer rapporten
i plenum.