Våren 2022 søkte jeg status som merittert underviser ved NMBU. Denne statusen tildeles personer som over tid og systematisk har videreutviklet sin undervisningskompetanse til et nivå som er vesentlig høyere enn den forventede basiskompetansen.

Søknaden gikk gjennom, og fra H22 kan jeg kalle meg merittert underviser. Det synes jeg er både vilt kult og en ære!

Muligheten til å bidra til å utforme og gjennomføre god undervisning var min hovedmotivasjon for å søke stilling på NMBU i 2018. Stillingen har innfridd på alle måter, og gitt meg både fantastiske møter med studenter, utfordringer, muligheter, og et fagdidaktisk kollegium jeg knapt kunne forestille meg. Jeg har enorm glede i å jobbe i et kollegium der det settes ære og ressurser i å gi god undervisning og støtte hverandre i det, og utmerkelsen hadde ikke skjedd uten de diskusjonene jeg har hatt med nære kolleger.

Jeg gleder meg til å bruke meritteringen og det jeg har lært gjennom prosessen til å fortsette å bidra til både studenters og kollegers undervisning, læring og utvikling. På denne nettsiden deler jeg derfor søknaden om merittering sammen med min pedagogiske CV og refleksjoner.

Kathrine Frey Frøslie, 2022

Søknad og pedagogisk mappe (Pedagogisk CV + Pedagogisk refleksjonsnotat)

Jeg er statistiker med forskningsbakgrunn fra kvinnehelse og glukosemetabolisme, og med 20 års erfaring fra undervisning og biostatistisk veiledning av forskere ved Oslo universitetssykehus. I 2014 forsvarte jeg en doktorgrad i statistisk analyse av blodsukkerkurver hos gravide kvinner. Min statistiske hovedinteresse er anvendelser av funksjonell dataanalyse i skjæringspunktet mellom biologi, fysiologi og statistikk. Jeg fikk drømmejobben ved NMBU i januar 2019. Våren 2022 søkte jeg om merittering:

Kathrine Frey Frøslie - Søknad om status som merittert underviser

Undervisning og (forsknings)formidling er rett og slett utrolig kjekt å holde på med.

Slik kan for eksempel starten på et introduksjonskurs i statistikk se ut:

Foto/regi: Tonje Halvorsen Walde, NMBU

Jeg har skrevet statistikkboka Tall forteller sammen med kollega Jo Røislien, driver den populærvitenskapelige strikkebloggen Statistrikk, gått viralt med en video med en heklet forklaring av R-tallet, vært gjest hos Lindmo med en strikket illustrasjon av vaksinedekning, og var representert på UNESCOs kunstutstilling Creative resilience.

Utdyping av og detaljer om min undervisnings- og formidlingserfaring finnes i

Kathrine Frey Frøslie - Pedagogisk CV

I mitt pedagogiske refleksjonsnotat redegjør jeg for min undervisningsfilosofi og pedagogiske utvikling, og utdyper noen pedagogiske grep og nøkkelhendelser, med støtte i pedagogisk og fagdidaktisk litteratur:

Kathrine Frey Frøslie - Pedagogisk refleksjonsnotat

Refleksjonsnotatet inneholder følgende avsnitt:

Vedlegg

  1. LeBlanc M, Rueegg CS, Bekiroglu N, Esterhuizen TM, Fagerland MW, Falk RS, Frøslie KF, Graf E, Heinze G, Held U, Holst R, Lange T, Mazumdar M, Myrberg IH, Posch M, Sergeant JS, Vach W, Vance EA, Weedon-Fekjær H, Zucknick M: Statistical advising: Professional development opportunities for the biostatistician. Statistics in Medicine. 2022;41:847–859. DOI: 10.1002/sim.9290

  2. Frøslie KF: Skrell og tell med 4d. Blogginnlegg fra Statistrikk.no, 14. april, 2016

  3. Frøslie KF: Oranges are the new statistics. Blogginnlegg fra Statistrikk.no, 19. mai, 2019. Elaboration on the poster presentation «Oranges Are the New Statistics», given at the United States Conference on Teaching Statistics (USCOTS) 2019

  4. Frøslie KF: Gjennom lydmuren, del 1: Koronasemesteret. Blogginnlegg fra Statistrikk.no, 4. september, 2021.

  5. Frøslie KF. Gjennom lydmuren, del 2: «Juksesikker hjemmeeksamen». Blogginnlegg fra Statistrikk.no, 9. oktober, 2021. Også omtalt i Khrono, se lenke i bloggposten.

  6. Rummelhoff EMB: Lektorstudentens hjørne: Høstens reise gjennom STAT100! Blogginnlegg fra Statistrikk.no, 11. september, 2021.

  7. Rummelhoff EMB: På andre siden av STAT100: Dommen! Blogginnlegg fra Statistrikk.no, 29. desember, 2021.

  8. Oversiktstabell over statistiske analyser. Tilgjengelig på Statistrikk.no

  9. Frøslie KF: Læringsmål i STAT100.

Pedagogisk mappe for min nærmeste samarbeidspartner, Jon Olav Vik.

Takk!

❤ lig tusen takk til alle som har bidratt på ferden: Studenter, hjelpelærere, overhjelpelærere, medpedagoger og kolleger, ikke minst mine fantastiske kolleger på BIAS*!

*Selv om dette også medfører at noen ikke blir nevnt med navn, har dere altså vært helt uvurderlige for min NMBU-meritteringsprosess, Hilde Vinje (og Trygve og Solve), som har lagt ned ufattelig mye tid, gode tanker og god energi i STAT100 før jeg fikk overta, og som tok imot meg med åpne armer i ymse ped-prosjekter (og så gøy vi har hatt det, Hilde! Hoho! 😃 ); Silje Kvist Simonsen, Inga-Maja Ludviksen Jernsletten og Ida Marie Munthe Sakseide, som har stått last og brast med meg og vært så velsignet mye mer enn (over)hjelpelærere gjennom pandemi og kursrevisjon; Ågot Aakra for strålende medmenneskelig oppfølging og armslag i kursbudsjettet til å gjøre pandemitilpassinger og forbedringer; Thore Egeland, som er min evige biostatistikk-veiledningsmentor; Mette Langaas, Thea Bjørnland, Jan Terje Kvaløy og Ingrid Kristine Glad, pedagogikk-kollkviepartnere i ånden; Jo Røislien for våre uendelige diskusjoner om formidling, og alt jeg har lært (og så gøy som vi har hatt det! 😃 ); student/medpedagog/gjesteblogger Eirik-Mathias Bjørnø Rummelhoff; som har bidratt med en entusiasme og innsikt som knapt kan overgås (og så gøy som vi har det! 😃 ); Ingeborg Frey Frøslie for sine utrettelige debriefinger og ballvekslinger om menneskemøter og læringsprosess sett fra begge sider av kateteret; og sist, men ikke minst, min pedagogiske partner in crime og daglige sparringspartner, Jon Olav Vik. Ikke bare har vi utviklet undervisningen og hverandres undervisningskompetanse på beste vis (og så gøy som vi har det! 😃 ); uten din inngripen den dagen søknadsfristen gikk ut, hadde jeg faktisk ikke kommet i mål med søknaden! Tusen takk!

God stemning i kollokviesamlingen i STAT100 når nymerittert ber pent om å få ta selfie med blide og hardtarbeidende studenter.