TEMA:
Produksjonsregulering, investeringsstøtte, jordleie og arbeidskraft
-Hva
er optimal (kostnadsminimerende) produksjonsomfang? |
Gjennomsnittsbesetningen
i norsk melkeproduksjon er ca. 24 (2014), mens det i New Zealand (som
selvsagt har en noe annen topografi og klima men fram for alt en helt annen
landbrukspolitikk) var i snitt 393 kuer per besetning i 2012 (Her) |
-Produksjonsregulering
I: Husdyrkonsesjonsordningen |
Regulering
av svin/fjørfe ble innført i 1975 og ny lov (Svine-
og fjørfeproduksjonsloven) ble vedtatt i 2004. Se forskrift fra 2005 (her). Maksgrenser
i 2015 for konsesjonsfritt husdyrhold, dvs. grenser for svine- og fjørfehold
som kan drives uten departementets tillatelse er: Kommentar: Bondebladet (2013): Hull i
husdyrkonsesjonsbestemmelsene (Her) |
-Produksjonsregulering
II: Melkekvoter |
Melkekvoteordningen
ble innført 1983 (pga overproduksjon av melk). Alle melkeprodusenter ble
tildelt produksjonskvote basert på deres historiske melkeleveranser. De første årene var det relativt enkelt å
få økt kvoten (med begrunnelser som for eksempel investeringer i nytt fjøs
etc.) (Espeli 2002). Reglene ble strammet inn i 1992, og det var fram til
2003 vanskelig for produsenter å få økt produksjonskvote. Fra 2003 ble
kvotene gjort delvis omsettbare. Dette systemet gjelder fortsatt. En
produsent kan (2013) selge halve kvoten fritt til annen produsent i samme
fylke, mens resten inndras av staten til en på forhånd fastsatt pris. Fra
2009 ble det også tillatt å leie ut melkekvoter. |
Mange
støtteordninger påvirker også bruksstrukturen, for eksempel strukturdifferensierte
støttesatser i husdyrholdet, men også enkelte skatteregler påvirker
strukturen |
-De
viktigste ordningene er trolig strukturdifferensierte satser i
husdyrproduksjonen, dvs. at støttesatsene per dyr er høyere for små
besetninger enn for store. Som illustrasjon se utdrag fra Jordbruksavtalen
2015 (Her).
Tidligere var også arealstøtten differensiert ut fra bruksstørrelse. I
jordbruksoppgjøret i 2014 (dvs. under Solberg-regjeringen) ble denne strukturdifferensieringen
opphevet. De ulike tilskuddene til
arealbruk er fortsatt differensiert ut i fra anvendelse av arealene (vekster,
økologisk/konvensjonelt) og beliggenhet (kommune/region), men er altså
strukturnøytrale, dvs. samme sats per dekar uansett hvor stort areal som
dyrkes. Se som en illustrasjon utdrag fra Jordbruksavtalen 2015 (Her). Kommentar: -Tilskudd
til stordrift. Nationen 2015 (Her) -Skatteordninger
har trolig også en viss innvirkning på bruksstrukturen. Dette er for det
første det såkalte landbruksfradraget og for det andre regler om minste
omsetning for å kunne bli registrert i momsregisteret (som igjen er et vilkår
for å motta landbruksstøtte). Om mva-registeret og omsetning, se (Her) |
En stor
del av investeringene i jordbruket er subsidiert (tilskudd og gunstige lån)
av staten gjennom Innovasjon Norge. Slike ordninger påvirker bruksstrukturen |
-«Lånekapital og investeringsstøtte til
bruksutbygging var en av de mest langsiktige og effektive statlige
virkemidler for å styre bruksstrukturens utvikling mellom 1950-tallet og
slutten av 1980-tallet. Da ble den statlige ressursbruken trappet ned og lagt
om». (Espeli 2002:21). |
Jordleie |
-Ca.
90% av gårdbrukerne eier bruket som de driver, men over halvparten av disse
leier i tillegg jord fra andre. Omfanget av jordleie øker stadig. 42% av
jordbruksarealet i drift var i 2010 leiejord (SSB 2011) (Her).. Jordleiepriser, se SLF (her) -Jordloven § 8 fastslår at avtalen om bortleie må
gjelde jordbruksarealet på eiendommen, jorda må leies bort som tilleggsjord
til en annen landbrukseiendom, avtalen må ha en varighet på minst 10 år om
gangen, den må være skriftlig og føre til driftsmessig gode løsninger.
Jordbruksarealet må nyttes sammen med jordbruksareal leieren driver fra før.
Det er et absolutt krav til skriftlighet. Lengre leietid enn 10 år betinger
imidlertid konsesjonsbehandling etter konsesjonsloven samt delingssamtykke
etter jordloven § 12. Hvorvidt disse
reglene respekteres i praksis varierer trolig mye fra område til område. Relevante kommentarer: |
Arbeidskraft |
-75%
av arbeidsinnsatsen i jordbruket står gårdbruker m/familie for, mens resten
er innleid arbeidskraft, (SSB 2011) (Her) |