Jeg forsker, underviser og veileder i grenseflaten mellom biologi,
matematikk og dataprogrammering – et ungt, pragmatisk og anvendt
fagfelt. I mitt pedagogiske refleksjonsnotat skisserer jeg tidslinjen
for min pedagogiske erfaring, redegjør for min undervisningsfilosofi
slik jeg ser den i dag, og utdyper noen pedagogiske utfordringer jeg har
håndtert, med refleksjon i forhold til pedagogisk litteratur.
Refleksjoner fra veiledning av en 30 studiepoengs
masterkandidat
(essay fra PPVE400 Veiledning av master- og doktorgradsstudenter, kan
fås på forespørsel)
Programmatisk
generert quiz med adaptiv tilbakemelding
(Den interaktive opplevelsen krever kurstilgang i undervisningssystemet
Canvas, men en statisk visning uten individuell, automatisk
tilbakemelding ligger her: Sjekkpunktquiz SQ0 og SQ1 i
STIN100.)
ggplot-sparring:
Prototype på interaktiv, autogenerert mengdetrening på
datavisualisering. To vanskelighetsgrader, der datavariabler enten
navngis direkte eller beskrives med vanlig språk, så studenten selv må
tenke over hvilken variabel som inneholder den ønskede informasjonen.
Mulighet for løsningsforslag som figur og/eller kode.
STIN100
må-bør-kan. Prioriterings-veileder til ambisjonsnivå for
studenter.
Må = ellers er det ikke noen vits.
Bør = for å gjøre din egen jobb enklere.
Kan = hvis du er spesielt interessert.
Oversikt over
typer av lærestoff i STIN100. Sju minutter gjennomsnakking av
hvordan ukeplan med læringsmål viser vei til lærestoff,
egenvurderingsverktøy og obligatoriske innleveringer, med rom for ulike
behov, lærestiler og ambisjonsnivå.
Hjelpestasjonen/The Remedy
Room. Konsis, dels interaktiv veiledning i å stille hjelpbare
spørsmål om programmering eller data-analyse. Brukt i STIN100 biologisk
data-analyse og STIN300 statistical programming in R.