Her deler jeg noen av mine refleksjoner i håp om fruktbar utveksling av erfaring og pedagogiske betraktninger.

Jon Olav Vik

Pedagogisk CV og søknad

Jon Olav Vik - Pedagogisk CV og søknad om status som merittert underviser

Pedagogisk refleksjonsnotat

Jon Olav Vik - pedagogisk refleksjonsnotat

Jeg forsker, underviser og veileder i grenseflaten mellom biologi, matematikk og dataprogrammering – et ungt, pragmatisk og anvendt fagfelt. I mitt pedagogiske refleksjonsnotat skisserer jeg tidslinjen for min pedagogiske erfaring, redegjør for min undervisningsfilosofi slik jeg ser den i dag, og utdyper noen pedagogiske utfordringer jeg har håndtert, med refleksjon i forhold til pedagogisk litteratur.

Kapitler:

Vedlegg til refleksjonsnotatet:

  1. Lesbar programmering inn i bioteknologi-utdanningen
    (essay fra PPUN400 Universitetspedagogikk for vitenskapelig ansatte)
  2. Refleksjoner fra veiledning av en 30 studiepoengs masterkandidat
    (essay fra PPVE400 Veiledning av master- og doktorgradsstudenter, kan fås på forespørsel)
  3. Programmatisk generert quiz med adaptiv tilbakemelding
    (Den interaktive opplevelsen krever kurstilgang i undervisningssystemet Canvas, men en statisk visning uten individuell, automatisk tilbakemelding ligger her: Sjekkpunktquiz SQ0 og SQ1 i STIN100.)
  4. Frøslie, Kathrine Frey. Gjennom lydmuren, del 2: “Juksesikker hjemmeeksamen”.
    Statistrikk (blogg) 2021-09-10. Også omtalt i Khrono: Slik lagde underviserne “juksesikker” eksamen.
  5. ggplot-sparring: Prototype på interaktiv, autogenerert mengdetrening på datavisualisering. To vanskelighetsgrader, der datavariabler enten navngis direkte eller beskrives med vanlig språk, så studenten selv må tenke over hvilken variabel som inneholder den ønskede informasjonen. Mulighet for løsningsforslag som figur og/eller kode.
  6. STIN100 må-bør-kan. Prioriterings-veileder til ambisjonsnivå for studenter.
    Må = ellers er det ikke noen vits.
    Bør = for å gjøre din egen jobb enklere.
    Kan = hvis du er spesielt interessert.
  7. Oversikt over typer av lærestoff i STIN100. Sju minutter gjennomsnakking av hvordan ukeplan med læringsmål viser vei til lærestoff, egenvurderingsverktøy og obligatoriske innleveringer, med rom for ulike behov, lærestiler og ambisjonsnivå.
  8. STIN100 Ukeplan for uke 0: Hva er biologisk data-analyse, hvem er dere og hvem er vi?
  9. Vurderingsmatriser (rubrics) i STIN100/STIN300-innleveringer.
    En side refleksjon over prinsipper og bruksområder, deretter to håndfaste eksempler.
  10. Hjelpestasjonen/The Remedy Room. Konsis, dels interaktiv veiledning i å stille hjelpbare spørsmål om programmering eller data-analyse. Brukt i STIN100 biologisk data-analyse og STIN300 statistical programming in R.
  11. Your computer can read aloud to you (med video)/Datamaskinen din kan lese høyt for deg (foreløpig uten video). Lettlest guide til maskin-høytlesing. Gull verdt for dyslektikere, men også alle som har lyst på en pustepause fra å lese selv.

Diverse presentasjoner og eksempler på lærestoff

Emneansvarlig og hjelpelærere i storsalen, Auditorium Maximum
Debrief med STIN100-hjelpelærere etter en arbeidsøkt med studentgrupper i salen: Hva fungerte fint? Hva strevde de med? Hva skal vi forberede til neste uke eller neste semester, for å møte behovene enda bedre?