VG presenterer i dag en matpristest som Listhaugs departement har gjennomført. Departementet har vært på Nordby supermarked utenfor Strømstad og sammenlignet prisen på importerte produkter, som hverken har toll inn til Sverige eller Norge. Disse er satt opp mot prisene til de fire billigste dagligvarekjedene i Norge.

Testen viser at flere av varene norske forbrukere kjøper er både dobbelt og tre ganger så dyre i Norge som i Sverige. Departementet opplyser at de bevisst sammenlignet varer som er tollfrie.

Slik svarer kjedene på kritikken

Sjekk handlelista nederst i saken!

– Uholdbart

– Dette er totalt uholdbart og vi krever full gjennomgang med bransjen, sier Listhaug.

– Lønningene i Norge er en del høyere enn i Sverige?

– Ja, vi vet det, men det er ikke nok til å forklare at en vare som importeres til begge landene, som ikke har toll, koster dobbelt så mye i norske butikker.

– Du mener at noen stjeler fra lasset, eller mer riktig; beriker seg på bekostning av kundene?

– Ja, det er ingen naturlig forklaring på det store spriket på mange av varene. Det er svært interessant å se på ostene, hvor den norske landbrukspolitikken er blitt trukket frem av matbransjen som den store årsaken til at prisene er så høye i Norge, sier Listhaug, og fortsetter: – Vår undersøkelse viser at de store prisforskjellene er der selv når osten ikke har toll. Da er det andre årsaker, som importørene, matkjedene og produsentene må svare for. En årsak kan være at de bruker toll-argumentene for å skru opp prisen.

– Bøndene og tollen har fått skylden, men så kan det være matkjedenes prispåslag som er årsaken til en del av de dyre prisene?

– Ja, det går i hvert fall an å mistenke det når prisen på flere av de tollfrie ostene er så høy. Det er i hvert fall ikke bøndenes og landbrukspolitikken sin skyld, siden varene er tollfrie. Jeg tror at folk kan tenke selv. Bransjen skal i hver fall ha gode svar, sier hun.

Vil ha svar

Og nettopp svare skal bransjen raskt få anledning til, lover Listhaug:

– Vi har nå hatt møte med dagligvarekjedene og skal i nær fremtid ha møte med de fem største matprodusentene. Da forventer vi å få svar. Vi ønsker å få fullt innsyn i hvem som stikker av med hva i den prisen forbrukerne betaler for en vare i butikken.

Listhaug presiserer at undersøkelsen er et tidsbilde – mer enn en bred undersøkelse.

– Det er riktig. Vi sier ikke at det er fullt representativt, men det er et øyeblikksbilde som jeg kan forsvare å bruke, fordi vi bare har valgt tollfrie varer. Undersøkelsen viser store prisutslag, og dette ønsker vi svar på fra bransjen.

Hun vedgår at Nordby-senteret kanskje ikke er representativt for prisene i Sverige generelt.

– Nei, det er mulig, men det er ved grensen svært mange nordmenn drar for å handle, og det er dette de norske butikkene konkurrerer mot.

Fagdirektør Magnar Sundfør i Listhaugs departement har vært ansvarlig for å innhente prisene.

– Vi har gått rundt i butikkene og skrevet ned prisene.

– Prisen som står ved/på varene, ikke på kassalappen?

– Ja, vi har ikke handlet varene.

– Og det er litt ulike varekategorier og kvaliteter det her er snakk om?

– Mange av varene er like, men for noen av dem vil sikkert kjedene hevde at det er kvalitetsforskjeller. Men vi kan ikke se at det er store kvalitetsforskjeller som gir utslag der prisforskjellene er store.

Ulike kvanta

– Dere anklages for å bruke ulik størrelse?

– Vi har forsøkt å bruke samme pakningsstørrelse, men i mange norske butikker fant vi ikke samme størrelse som i Sverige. Der det er forskjeller er norsk pakningsstørrelser omregnet til svenske pakningsstørrelser. Norsk forbrukere synes nok det er ok å få tilbud om større pakninger, slik at prisene kan bli lavere.

– Det er ikke alltid slik?

– Hovedbildet vi ser, er at større pakninger jevnt over gir lavere pris.

Departementet fremholder at de for osteprisene også hentet priser fra Meny, som har et bredere utvalg, og som gjør at de har alle ostene som departementet sjekket i Sverige.

Virke: – Meningsløst

Direktør for handel i Virke, Thomas Angell, slakter Listhaug.

– I utgangspunktet mener vi at det er helt meningsløst å sammenligne kun noen enkeltprodukter på grensen – slik Listhaug gjør.

– I forbindelse med Matkjedeutvalgets arbeid i 2011 sammenlignet SIFO prisforskjeller på internasjonale merkevarer i Norge, Sverige og Danmark. Studien viste at prisen på næringsmidler lå 22 prosent lavere i Sverige enn i Norge, og 15 prosent lavere i Danmark enn i Norge (omregnet til norske kroner, korrigert for forskjeller i merverdiavgift). Studien viste at det var store variasjoner i prisforskjellene – og at det er lite systematikk i hvilke produkter som har store forskjeller og hvilke som har små, sier han.

Slik svarer kjedene på kritikken

Om undersøkelsen:

VG gjengir de spesielle forbeholdene slik det står i departementets prisliste. Departementet får kritikk for at de har sammenlignet varer i store og små innpakninger. Vi gjengir de ti spesielle forholdene knyttet til de ulike produktene, slik at leseren får se hvilke produkter dette dreier seg om.