SR

15/9 2015
Foreløpig versjon

 

ECN260: LANDBRUKSPOLITISKE UTFORDRINGER OG VEIVALG

OM GRUPPESAMMENSETNING OG TEMAVALG

Det bør (helst) være 4 personer per gruppe.  (Det er ok med 3 og 5 også).  Vi bør gjennom gruppeoppgavene dekke store deler av kursets bredde, og det godtas bare unntaksvis at to grupper skriver om samme tema.  Når ei gruppe er etablert og dere har valgt tema skal dere sende meg mail slik at temaet reserveres for gruppa.  Oppgaveteksten er kun ment som veiledning/inspirasjon.  Dere må selv spesifisere hvilke problemstillinger dere ønsker å belyse og slik avgrense temaet.  Oppgavene skal presenteres og forsvares i plenum mot slutten av kurset (se Framdriftsplan).  Frist for innsending av gruppesammensetning og temavalg: Snarest, men senest innen 1/10.

 

TEMA FOR GRUPPEOPPGAVER 2015

A. GRENSEVERNET  
Verdens handelsorganisasjon (WTO) besluttet under et møte i Qatars  hovedstad Doha i 2001 å starte forhandlinger om en ny handelsavtale. Det har så langt ikke lyktes å forhandle fram en ny WTO-avtale som forplikter de 159 medlemslandene å bygge ned tollvern, redusere nasjonale støtteordninger for blant annet landbruk og fjerne andre handelshindrende ordninger. 
-Skissér hvilke mål ulike grupper av medlemsland har på landbruksområdet
-Antyd de mest realistiske alternativene for en forhandlingsløsning på landbruksområdet
-Drøft hvilke konsekvenser disse vil kunne få for norsk landbrukspolitikk og landbruk

B. LANDBRUKSPOLITIKK OG LEGITIMITET
Dersom dagens grensevern og støtteordninger skulle bli avviklet eller endret vesentlig, ville dette få dramatiske konsekvenser for store deler av norsk landbruk.  For at disse ordningene skal «overleve» må de ha en støtte i befolkningen og i folkevalgte organer. Ordningene må anses som «legitime».
 -Skissér hvilke mål politikerne hevder at norsk landbrukspolitikk bidrar til å realisere
- Drøft hvorvidt politikken bidrar til å realisere disse mål på en hensiktsmessig måte (dvs. størst mulig måloppfyllelse til minst mulig kostnad)
-
Drøft hvorvidt dere mener det er målkonflikter i gjeldende landbrukspolitikk, dvs. at realiseringen av ett mål kan gå utover måloppfyllelsen på andre områder
-Drøft evt. konsekvenser av norsk landbrukspolitikk som kan bidra til å svekke politikkens legitimitet

C. LANDBRUKSPOLITIKK OG INNTEKT
Det er et gjennomgående trekk i moderne økonomier at arbeidsvederlaget (lønnsevne per time) i jordbruket er beskjedent sammenlignet med lønnsnivået i andre sektorer, for eksempel industrien.  «God inntekt» er naturlig nok det sentrale mål for bøndenes interesseorganisasjoner, mens «bosetting, miljø og matforsyning» etc. brukes for å legitimere (begrunne) politiske tiltak som man antar vil bidra til økte inntekter for bøndene.  Myndighetene hevder på den andre siden (i landbrukspolitiske utredninger) at et akseptabelt «inntektsnivå» i landbruket er en nødvendig forutsetning for å få realisert samfunnsmessige mål. Virkemiddelbruken begrunnes med at jordbruksarbeid må være såpass «attraktivt» (inntekt, levekår) at tilstrekkelig mange velger å satse på bondeyrket for å realisere disse målene.   
-Redegjør for sentrale økonomiske mekanismer som bidrar til at jordbruksinntektene gjennomgående er lave i moderne markedsøkonomier (hint: Jordbrukets tredemølle).
-Enkelte hevder at det er umulig for myndighetene å iverksette landbrukspolitiske tiltak som fører til at inntektene i jordbruket over tid blir liggende på samme nivå som for eksempel i industrien.  (Dersom en støtteordning på kort sikt fører til økt lønnsomhet i jordbruket vil dette for eksempel føre til at investeringsnivået i jordbruket øker. Økte investeringer gir økt produksjon og dermed lavere priser på de produktene bøndene produserer). -Redegjør for mekanismer som kan bidra til å utlikne (motvirke) effekten av landbrukspolitiske ordninger.  –Drøft hvorvidt det er rimelig å anta at landbrukspolitiske ordninger generelt fra et inntektspolitisk synspunkt er bortkastet. –Gjelder dette i så fall for alle typer landbrukspolitiske virkemidler?

D. LANDBRUKSPOLITIKK: FORDELINGSVIRKNINGER OG EFFEKTIVITETSTAP
I henhold til økonomisk teori vil uregulerte, perfekte markeder allokere ressurser på en samfunnsmessig effektiv måte.  Dette forutsetter blant annet at det kun produseres private goder og at det ikke er noen eksterne effekter i produksjonen.

Anta at vi ser på et såkalt perfekt marked (som automatisk sørger for at marginalkostnaden er lik den marginale betalingsviljen ved den siste produserte enheten) der det hverken er eksterne effekter, kollektive goder eller andre former for markedssvikt. 
-Illustrer grafisk de fordelingsmessige konsekvenser for innenlandske produsenter, konsumenter og skattebetalere samt det samfunnsøkonomiske effektivitetstapet som oppstår dersom produsentene blir skjermet mot utenlandsk import (grensevern)
-etc.

-Definer kollektive goder og eksterne effekter.
-
Drøft hvorvidt det er rimelig å anta at norsk jordbruk i hovedsak produserer «private» goder som kan omsettes gjennom markeder og at det ikke er vesentlige eksterne effekter fra jordbruksproduksjonen.

E. ROBUST LANDBRUK
Dersom grensevernet og/eller budsjettstøtten reduseres vil dette kunne føre til dramatiske økonomiske konsekvenser for norske bønder.  Ett synspunkt som blant annet støttes av flere politiske partier er at landbrukspolitikken derfor må bidra til at produksjonskostnadene i landbruket reduseres for at norske bønder på noe sikt skal kunne konkurrere med utenlandske produsenter selv ved redusert grensevern og næringsstøtte.
-Skisser en del omlegginger som (blant annet en del politikere) hevder vil kunne bidra til et mer «robust» landbruk, dvs. et landbruk med styrket konkurransekraft (stikkord: fjerning av konsesjonsordninger og andre tiltak som bidrar til å hindre «stordrift»)
-Drøft hvorvidt disse omleggingene vil kunne bidra til å svekke eller styrke landbrukspolitikkens måloppnåelse mht matforsyning/matsikkerhet, bosetting i distriktene, kulturlandskap mm

F. ODELS-, KONSESJONSLOV OG JORDLOV
Markedene for landbrukseiendommer er regulert av en rekke lover, blant annet odels-, konsesjons- og jordlov.
Det er blant annet bestemmelser som regulerer hvilken pris en landbrukseiendom kan omsettes for. Formålet med ordningen er at jordeiendommer skal ha en pris som gjør det lønnsomt å kjøpe eiendommer for aktive bønder.  Det er ingen tilsvarende regulering av prisene ved jordleie.  Omfanget av jordleie øker jevnt og trutt i Norge.
-Redegjør for hovedprinsippene i disse ordningene.
-Bidrar prisreguleringen av landbrukseiendommer til at omfanget av jordleie er mindre enn det ellers ville vært?


G. LANDBRUKSTØTTE, PRISREGULERING OG JORDLEIE
Norsk landbruk støttes direkte og indirekte (grensevern) med betydelige beløp hvert år. Ifølge økonomisk teori vil økt lønnsomhet i jordbruket føre til at den årlige avkastningen av jordbruksarealene (grunnrenta) øker.  Dermed vil verdien av jordbruksarealene øke og i et uregulert marked vil markedsprisen på jorda øke (dersom markedsaktørene forventer at den økte lønnsomheten vil vedvare i uoverskuelig framtid). Når markedsprisen på jord øker, vil også kostnadsnivået i jordbruket øke.  
-Redegjør med utgangspunkt i økonomisk teori for hvem som vil tjene på et løft i priser og støtteordninger i jordbruket dersom landbrukseiendommer omsettes på markedet.  Ta utgangspunkt i følgende grupper aktører: (a) grunneiere som eier jord når støttenivået øker, (b) personer som kjøper jord etter at støttenivået (og lønnsomhet) har økt, (c) personer som leier jord både før og etter at støttenivået har økt.

H. HUSDYRKONSESJONSLOVER, KVOTEORDNINGER OG ENTREPRENØRSKAP
Fra enkelte hold hevdes det at bonden må «slippes fri», dvs. at lover og bestemmelser som regulerer hvor mye hver enkelt kan produsere blir fjernet.
-
Redegjør for hovedtrekkene i reguleringen av husdyrproduksjonene i Norge (melk, svin, fjørfe)
-Drøft hvordan en oppheving av disse ordningene trolig vil påvirke bruksstruktur, sysselsetting, kostnadsnivå og produktpriser og den regionale lokaliseringen av husdyrdriften


I. KORN OG KRAFTFÔRPOLITIKKEN
En vesentlig del av kraftfôret produserer vi selv, men vi er også avhengig av å importere kraftfôr, spesielt kraftfôr med høyt protein og fettinnhold (soya og oljefrøvekster). {http://landbruksalliansen.no/wp-content/uploads/2012/10/kraftforimport.pdf}
I korn- og kraftforpolitikken må myndighetene avveie flere hensyn.  Importert korn er for det første vesentlig billigere enn norskprodusert korn. Desto mer vi betaler norske kornprodusenter, desto større blir budsjettstøtten til kornbønder, desto større vil kornareal og kornproduksjon bli, og desto mindre blir importandelen av kraftfor.  Økt andel av norsk kraftfor gir (andre forhold likt) dyrere kraftfor som igjen gir høyere kostnadsnivå i husdyrproduksjonene og dermed dyrere norsk melke- og kjøttprodukter. Korn- og kraftforpolitikken er et sentralt verktøy i norsk landbrukspolitikk.  Prisen på kraftforet bestemmer hvor lønnsomt det er å produsere grovfôr (gras) og dermed hvor mye areal som brukes til grovfôrproduksjon, hvor intensivt jorda blir dyrket etc.
-Redegjør for hovedtrekkene i norsk korn- og kraftforpolitikk
-Redegjør for hovedtrekkene i utviklingen av norsk kornproduksjon og kraftforimport de siste (anslagsvis) 50 år
-Drøft hvilke faktorer som har påvirket utviklingen i korn- og kraftforimporten (landbrukspolitikk, klima, teknologi etc.) 
-Presenter og drøft dilemmaer norske myndigheter og representanter for bøndenes organisasjoner har i kraftfor- og kornpolitikken.

J. LANDBRUKSPOLITIKK OG REGIONAL FORDELING AV PRODUKSJONEN: ÅRSAKER OG KONSEKVENSER
Før annen verdenskrig hadde de fleste gårdsbruk husdyrhold, og mange dyrket både korn, gras og andre vekster.  De siste 50-60 årene har jordbruksdrifta blitt stadig mer spesialisert.  Noen driver med spesialisert kornproduksjon, andre med spesialisert husdyrhold.  Det har dessuten blitt en tydelig regional spesialisering.  I sentrale deler av Østlandet dominerer kornproduksjonen, Jæren er et område med intensivt husdyrhold, og i fjord- og fjellbygder driver en overvekt av (gjenværende) bønder med spesialisert husdyrhold (sau, melkeproduksjon etc.). 

Denne regionale «kanaliseringen» av produksjonen har vært en ønsket utvikling, se for eksempel kapittelet om geografisk arbeidsdeling i st.meld. 19 (1999-2000) (Her)


Det sentrale virkemiddelet i kanaliseringspolitikken på 1950-tallet var relativt høy kornpris (sammenlignet med prisen på husdyrprodukter). Dette sørget for at bønder med gode produksjonsvilkår for korn sluttet med husdyr og gikk over til spesialisert kornproduksjon. Dermed klarte myndighetene også å redusere overproduksjonsproblemet i melkeproduksjonen.

De økonomiske virkemidler ble altså lagt til rette for en regional spesialisering.  Overgangen fra allsidig jordbruksdrift til spesialisert kornproduksjon ble også gjort lettere som følge av ny teknologi, for eksempel mer effektiv jordarbeiding og innhøsting (traktor, skurtresker mv), billigere kunstgjødsel, sprøytemidler som reduserte behovet for vekstskifte etc.  Og arbeidsmarkedene i sentrale områder gjorde det også attraktivt for mange bønder å gå over til spesialisert kornproduksjon som lettere kunne kombineres med arbeid i andre sektorer enn en allsidig drift med husdyrhold.

-          Redegjør nærmere for kanaliseringspolitikken fra 1950-tallet.- Hvorfor ble den iverksatt, og hvilke virkemidler ble benyttet.

-          Redegjør kort for den regionale spesialisering vi har hatt i norsk jordbruk de siste tiårene.

-          Drøft hvilke konsekvenser en sterk spesialisering av gårdsdrift (eks. spesialisert kornproduksjon og spesialisert melkeproduksjon) kan få mht på miljø og framtidig produksjonsevne

-          Drøft hvilke konsekvenser en sterk regional spesialisering har for hhv sysselsetting/bosetting i distriktene, kulturlandskap, matforsyning og matsikkerhet.

 

K. LANDBRUKSPOLITIKK, TEKNOLOGI OG MILJØ

De fleste kan enes om at vi bør ha en landbrukspolitikk som bidrar til et mer bærekraftig landbruk.  Men hva vil dette innebære? Bør landbruket intensiveres eller ekstensiveres, dvs. bør bruken av innsatsfaktorer per arealenhet økes eller reduseres? Er store bruk (i norsk målestokk) mer eller mindre miljøvennlige enn små bruk?  Bør vi legge om husdyrbruket slik at vi blir mindre avhengige av importert proteinkraftfor? I så fall hvorfor? Er «økologisk» landbruk mer eller mindre miljøvennlig enn «konvensjonelt» landbruk?  Dette er eksempler på noen problemstillinger som kan drøftes under overskriften «Landbrukspolitikk, teknologi og miljø»

L. SAMDRIFT I MELKEPRODUKSJONEN – HENSIKTSMESSIG ELLER ET RESULTAT AV REGULERINGER OG TILSKUDD?
Samdrift
innebærer at to eller flere bønder slår sammen sine melkekvoter og samler melkeproduksjonen i en felles driftsenhet. Dermed kan bøndene i prinsippet ta ut stordriftsfordeler i produksjonen. 

I 1995 var det registrert 143 samdrifter i melkeproduksjonen.  Driftsformen ble raskt veldig populær. I 2008 var det 2068 samdrifter, men derfra har det gått raskt nedover.  Tallet på samdrifter ble (mer enn) halvert de neste 8 år.  Hva er årsaken(e) til samdriftsformens vekst og fall i norsk melkeproduksjon?  Svaret finner man trolig i endringer kvotesystemet for melk samt tilskuddsordninger for hhv samdrifter og «vanlige» melkeproduksjonsbruk.

Foretak med melkeproduksjon og samdrifter i melkeproduksjonen 1995-2008

 

Foretak med melkeproduksjon
Kilde: LD

Samdrifter i melkeproduksjonen
Kilde: LD

1995

 

146

2008

13066

2068

2015

9131

1112

2016

8815

954

LD: https://www.slf.dep.no/no/produksjon-og-marked/melk/melkekvoter/statistikk  
SSB
: http://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fiskeri/statistikker/stjord/aar/2016-01-07?fane=tabell&sort=nummer&tabell=251510

Hva er årsaken(e) til samdriftsformens vekst og fall i norsk melkeproduksjon 1995-2016?