HH-NMBU - ecn120 - Innføring i makroøkonomi I Timeplan ECN 120 Hovedside

Studieguide samling 1: Nasjonalregnskap, bruttonasjonalprodukt, økonomisk vekst og velferd

Denne samlinga dekker to kap 2-3, slik at det er mye å lese. Etter læringsmål finner dere en leseguide.

Læringsmål:

Leseguide kap. 2: Nasjonalregnskap --- Leseguide kap. 3: Nasjoners velstand --- Presentasjoner og videoer av utvalgte tema ---

Kap. 2: Nasjonalregnskapet

Kap 3: Nasjoners velstand

Sammendrag av hovedpunkt/utfyllende kommentarer fra samling 1: (opptak fra 2021 - dekker hovedsakene)

  1. Nasjonalregnskap, samla etterspørsel og samla tilbud (video - opptak fra samlinga, 137 Mb, 15:52 min)
  2. Litt meir om eksport i varemarkedet - tilbudssideskift (video - opptak fra samlinga, 30 MB, 3:18 min)
  3. Praktisk info. om øvings- og diskusjonstimene (video - opptak fra samlinga, 44 MB, 5:07 min)
  4. Info. om diskusjonsspørsmåla til denne samlinga (video - opptak fra samlinga, 15 MB, 3:10 min)
Til ettertanke: Slik påvirker uvær som "Hans" nasjonalregnskapet. Statistisk Sentralbyrå 31.08.2023.
  1. Hvorfor er BNP per innbygger et prinsippielt ufullstendig velferdsmål i følge denne artikkelen.
  2. Hvilken korreksjon foreslår artikkelforfatterne og hvorfor?
  3. Er skadene fra "Hans" et reellt problem for norsk økonomi? Grunngi svaret kort ( tips: størrelsa på skadene fra "Hans"). Hvilken lærdom kan vi trekke fra dette spørsmålet?
  4. Nemn sammenliknbare eksempel (samme type svakhet) som i SSB-artikkelen.

Øvingsparti-oppgave om markeder og priser: Dette er et tema som mange sliter med, spesielt hvordan priser oppstår i markeder: (her bare samler vi inn data - se under)
Tenk deg at du skal fly Oslo-New York, en flytur på seks-sju timer. Noen av disse setene er ved nødutganger eller har noe bedre plass for beina av andre årsaker. Hver av dere har fått tildelt et sete (fra øvingslærerne av typen "god plass for beina" eller "vanlig plass = trangt for beina"). Flyet er heilt fullt, slik at det ikke er mulig å "breie seg" over to seter, og du reiser aleine uten å vite hvem som sitter ved sida av det tildelte setet ditt eller om du har fått plass ved vindu eller midtgang.

  1. Viss du har fått tildelt "et sete med god plass til beina", hva slags kompensasjon krever du for å flytte til et "sete med lite plass til beina"?
  2. Omvendt: viss du har fått tildelt "et sete med lite plass til beina", hva er det maksimale du er villig til å betale for "sete med god plass til beina"?
Lever tilbake lappen du fikk fra øvingslærerne tilbake til dem. Har du "god plass" er du potensiell selger. Har du "trang plass" er du potensiell kjøper. Resultata presenteres på forelesninga/samlinga den påfølgende tirsdagen.

Bruke det du har lært: ---

Se også tidligere eksamensoppgaver for fleire spørsmål, men vær obs på at symbolbruken kan være noe forskjellig pga. skifte av lærebok.

Spørsmål til diskusjon på samling 1:

  1. Hva menes med velferd?
  2. BNP pr. innbygger som velferdsmål? Hva bør legges til/endres for at BNP/innbygger kan bli et "bedre" velferdsmål?
  3. Se på tabellen på s. 5. i presentasjonen "Økonomisk vekst - en oversikt". Vurder om framstillinga på et rimelig vis gjenspeiler virkninger faktorer som påvirker BNP/innbygger.
  4. Handel framheves ofte som et viktig element for høgere BNP/innbygger. Samtidig er det bred enighet om at kolonitida hadde negative virkninger på velferden i mange utviklingsland (tidligere kolonier). Hvordan er det mulig å forene disse to perspektivene på økonomisk utvikling og velferd?

ECN 120 Hovedside  ECN 120 hovedside

Oppdatert: 06.09.2023  
Copyright © Eirik Romstad    
Valid HTML 4.0 Transitional